Wednesday 8 April 2015

Facebook Ads | Pilih CPC Atau CPM?


Kebanyakkan mereka yang memilih untuk menggunakan sumber periklanan di Facebook iaitu FB Ads, akan keliru untuk memilih samada pilih CPC atau CPM?

Sebenarnya kedua-dua piliha itu boleh digunakan dan ikut kepada beberapa faktor yang akan saya terangkan nanti.

Sebelum itu kita perlu tahu apa itu CPC dan apa itu CPM. CPC adalah singkatan untuk Cost Per Click dan CPM pula adalah singkatan Cost Per Impression

CPC- Iklan akan di cas berdasarkan kepada klik yang diterima. Katakan 1 klik iklan anda berharga RM0.06, kalau anda dapat 10 klik maka anda perlu bayar RM6. Jika tiada klik, tak perlulah anda membayarnya

CPM- Iklan akan di cas berdasarkan kepada 1000 paparan yang dilihat oleh pengguna. Katakan 1,000 paparan iklan kosnya RM0.06, kalau 10,000 maka anda perlu bayar RM6. Paparan iklan kemungkinan akan dilihat oleh pengguna yang sama.

Jadi antara CPC dan CPM, yang mana pilihan terbaik?

Berdasarkan kajian, sekiranya fan pages milik anda masih lagi belum mempunyai like mencecah 1,000 maka CPC adalah lebih di sarankan. Selain daripada kos yang dapat di bajet, iklan anda juga boleh dipaparkan kepada mereka yang betul-betul targeted.

Tetapi jika anda memilik fan pages yang atas daripada 1,000, CPM atau CPC boleh digunakan.

Anda boleh menjalankan sendiri kajian iklan berbentuk CPC atau CPM yang mana lebih lebih menguntungkan.

Sampai jumpa lagi!

No comments:

Post a Comment